Come ha fatto la CIA a creare Signal Messenger App?

Recently, after WhatsApp threatened to change its privacy policy, people were nuged to the alternate Signal messenger app. However, serious discussion of Signal’s history, and funding sources, has been entirely absent from the puff pieces by media. This investigation reveals how CIA created the Signal app, funded by the US government to protect communications of its agents deployed for regime change.

Sistemi Whisper aperti

Signal was launched by now-defunct Open Whisper Systems (OWS) in 2013, brainchild of shadowy tech guru ‘Moxie Marlinspike’ – real name Matthew Rosenfeld.

In February 2018, responsibility for managing the app passed to the nonprofit Signal Foundation, launched with $50 million in startup capital provided by billionaire former Facebook higher-up Brian Acton, the Foundation’s executive chair.

OWS never published financial statements or disclosed the identities of its funders at any point during its operation, although the sums involved in launching and maintaining a messaging platform used by a vast number of people internationally over several years were surely significant.

Fondo per la tecnologia aperta

Rosenfeld alleges the app “never took VC funding or sought investment” at any point during that time, and quite how much money was involved in total is a mystery.

It’s clear though that at least $2,955,000 was provided by the Open Technology Fund (OTF) 2013-2016, and the organization’s website refers to Signal being “originally developed with OTF funding.” Leggi qui.

The site is also home to a dedicated OWS profile, which boasts of how the OTF “enabled the OWS team to continue providing Signal at no cost around the globe and adapt their operations for a growing user base.”

The OTF was created in 2012 as a pilot program of Radio Free Asia (RFA), an asset of US Agency for Global Media (USAGM), which is in turn funded by US Congress to the tune of $637 million annually.

In August 2018, its then-CEO acknowledged the outlet’s priorities “reflect US national security interests.” Leggi qui.

Radio Free Asia

RFA’s own origins harken back to 1948, when National Security Council Directive 10/2 officially authorized the then-newly created Central Intelligence Agency to engage in operations targeted at communist states, including propaganda, economic warfare, sabotage, subversion, and “assistance to underground resistance movements.”

The station formed a key part of this effort, along with Radio Free Europe and Radio Liberation From Bolshevism, later Radio Liberty – it broadcast unrelenting propaganda in China, North Korea, Vietnam and elsewhere. Vedi pdf alla fine del post.

In 2007, the CIA’s official website stated these “psychological warfare” initiatives were among “the longest-running and successful covert action campaigns” the US ever mounted. Leggi qui.

After the CIA’s role was made public in the 1970s, Congress took over running and funding the stations, before in 1999 they were grouped along with other state-run media entities under the umbrella of the Broadcasting Board of Governors, USAGM’s forerunner.

Ombra Internet

The launch of the OTF followed the US State Department, then led by Hillary Clinton, pursuing an “Internet Freedom” policy, ostensibly an effort to develop tools to subvert restrictive internet policies.

However, an extensive June 2011 New York Times investigation pointed to a far darker raison d’etre, concluding that the endeavor was in fact an effort “to deploy ‘shadow’ internet and mobile phone systems dissidents can use to undermine repressive governments.” Leggi qui.

Among these assets were State Department-funded “stealth wireless networks,” which would enable activists “to communicate outside the reach of governments in countries like Iran, Syria and Libya.”

Reinforcing this conclusion, in February 2015 Jillian York, director of the International Freedom of Expression at the Electronic Frontier Foundation and an OTF advisory board member, stated that she “fundamentally” believed Internet Freedom was “at heart an agenda of regime change.”

It may be no coincidence that Signal founder Rosenfeld previously created encrypted communications programs TextSecure and RedPhone, both featured in a March 2013 Gizmodo guide, “Which Encryption Apps Are Strong Enough to Help You Take Down a Government?” Leggi qui.

US Agency for Global Media (USAGM)

USAGM is moreover evidently extremely proud of Signal, an official factsheet published November 2019 giving the app top-billing in a list of “tools supported by OTF.” The agency might be, given how popular it has become with dissidents overseas, including those in countries and regions of intense interest to Washington.

For example, Signal became the messaging platform of choice for protesters in Hong Kong after its launch, just as the National Endowment for Democracy, the US government regime-change arm, greatly increased its direct and indirect support and promotion of activists and activist groups there. Leggi qui.

In an unexpected twist, in June 2020 funding for a number of USAGM projects was unexpectedly frozen, including OTF plans to directly aid protesters in Hong Kong, just as the administrative region prepared to implement a highly controversial and much-contested national security law.

One was the creation of cybersecurity incident response teams to analyze Chinese surveillance techniques in real-time during demonstration, and share relevant information directly with developers of secure communications apps, in order to circumvent crackdowns and restrictions.

Another shelved initiative was a $500,000 rapid response fund in support of anyone subject to “digital attack” by authorities.

Still, the next month Signal became the most-downloaded app in Hong Kong, the app’s official Twitter account resultantly boasting that unlike competitor Telegram, which had just announced it would cease cooperating with authorities’ requests for user data, “we never started turning over user data to HK police.” Leggi qui.

Schermata di


1.International Radio Broadcasting by Radio Free Asia