55

En britisk kvinde sagde, at hun følte sig som et væsen i sci-fi-gyserfilmen "Alien", da hun fik udslæt og bobler i huden efter at have fået en COVID-19-vaccination, ifølge en rapport.

Udslæt reaktion

Susie Forbes, 49 år, fra Lichfield, Staffordshire, blev vansiret inden for få timer efter at have fået sin første dosis af AstraZeneca-Oxford-vaccinen den 18. marts, rapporterede Triangle News.

"Det føltes som om jeg var med i 'Alien', fordi der kom bobler ud af min arm. Det var forfærdeligt. Mit ansigt var enormt stort. Jeg var et monster", Forbes fortalte nyhedstjenesten.

"Min 19-årige datter sendte en sms til mig og bad mig om at tage på hospitalet. Det har ødelagt mig og ødelagt min datter. Jeg bliver nødt til at leve med det, da jeg har ar på min krop", tilføjede Forbes, der lider af Guillain-Barré syndrom, en autoimmun tilstand, hvor kroppen angriber nerverne.

Andre bivirkninger af vacciner

Det britiske lægemiddel- og sundhedsstyrelse siger, at ca. en ud af 10 personer vil opleve bivirkninger af vaccinationen - for det meste influenzalignende symptomer, træthed og hovedpine.

Ifølge sundhedsmyndighederne kan folk med allergier, der har forårsaget anafylaksi, stadig få vaccinen - men alle, der er kendt for at være allergiske over for ingredienserne, bør ikke få den. Det var uklart, om Forbes faldt ind under denne kategori.

Pr. 28. marts havde 455 personer haft uønskede allergiske reaktioner efter ca. 20 millioner AstraZeneca-Oxford-doser, hvilket ifølge Triangle News gør det ekstremt sjældent.

Sundhedsforhold

Forbes tager en række forskellige lægemidler, herunder Gabapentin og Tramadol, for at kontrollere sine GB-symptomer, som kan omfatte følelsesløshed, svaghed og smerte.

Og på det tidspunkt, hvor hun blev vaccineret, var hun på flydende morfin og kodein for et brud på håndleddet, som hun havde pådraget sig fem dage tidligere.

Forbes sagde, at hendes læger burde have taget hensyn til hendes helbredstilstand, før hun fik lov til at blive vaccineret.

"Personligt synes jeg ikke, at de har set på, hvad jeg har. Jeg synes ikke, de skulle have givet mig den, før de har undersøgt, hvad jeg har. De har ikke engang spurgt mig", sagde hun.

"Jeg sad der og sagde: "Du ved godt, at jeg er allergisk over for penicillin og Stemetil og alle derivater? Og hun [lægen] sagde: 'Du skal nok klare den'", Forbes sagde.

"Jeg sagde: "Glem ikke, at jeg også får flydende morfin og kodein for smerterne i armen. Det var det hele," tilføjede hun. "Inden for to timer var der en boble på vej op på mit håndled. Det var som om, at jeg boblede ud af min arm. Jeg ringede straks til lægerne."

Hun sagde, at hun begyndte at gå i panik.

"Jeg var bange. Jeg gik i panik. Jeg havde ingen - kun Bonnie og Clyde, mine hunde, og de ville ikke hjælpe mig." Forbes sagde.

"Det blev værre og værre. Om lørdagen så mine naboer mig, og de begyndte alle at gå i panik, fordi jeg var begyndt at svulme op."

"Det føltes som tredjegradsforbrændinger over hele kroppen", tilføjede hun.

Forbes sagde, at hun fik allergimedicin og steroider for sin hudreaktion.

Den henviste blot til nylige retningslinjer om sikkerheden ved AstraZenecas stikpille, hvori det hedder, at fordelene ved stoffet langt opvejer risikoen for potentielle bivirkninger.

 


Kan du lide det? Del den med dine venner!

55

Hvad er din reaktion?

confused confused
2
confused
fail fail
1
fail
love love
2
love
lol lol
3
lol
omg omg
2
omg
win win
1
win